Siirry pääsisältöön

Verkostoituminen vähentää markkinoinnin tarvetta


Laura Johansson Lvngroom Oy:stä on mm. sosiaalisen median kouluttaja ja viestintäkonsultti. Hän luennoi taannoin Ammattikorkeakoulu Novian opiskelijoille. Vaikka yleensä Laura kouluttaa someen liittyvistä asioista, nyt hän päättikin kertoa opiskelijoille kymmenen tärkeintä oppiaan yrittäjänä. ”Oli kiva haastaa itseään, mutta samalla jäin harmittelemaan, miksei kukaan ollut kertonut näitä asioita minulle kymmenen vuotta sitten, kun itse lähdin yrittäjäksi.” perusteli Laura valintaansa.

Tärkeimmät opeista hänestä olivat ne, joissa sivusin verkostoitumista tavalla tai toisella. Yrittäjän kannattaa verkostoitua kollegoiden ja muiden alojen yrittäjien kanssa sekä tietenkin myös ei-yrittäjien kanssa tapahtumissa, joista kokee saavansa hyötyä ja energiaa. Kannattaa aina ottaa nippu käyntikortteja mukaan ja muistaa kertoa ihmisille, mitä tekee työkseen. Ja ennen kaikkea kannattaa myös muistaa kuunnella muita.

Lauraa kertoo; ”Se, joka kuuntelee, tekee usein myös kauppaa. Itse teen yleensä niin, että jakelen käyntikortteja (ja joskus jopa mainoslehtisiä) villisti ympärilleni ja samalla jutustelen ihmisten kanssa. En ole siellä trokaamassa mitään, vaan lähinnä teen itseäni sen verran tutuksi, että voimme sitten myöhemmin verkostoitua somen kautta luontevammin. Kun on kerran antanut käyntikortin pois, se voi joskus tulevaisuudessa löytyä jostain taskun tai käsilaukun pohjalta ja muistuttaa olemassaolostani.”

Varsinkin jos osapuolet löytävät toisensa Facebookista tai LinkedIn:stä, käyntikortti on tehnyt tehtävänsä. Somessa on sen jälkeen helppo ylläpitää tätä muistijälkeä olemalla aktiivinen ja tykkäilemällä ja kommentoimalla uuden tuttavan päivityksiä. Tämä edellyttää tietenkin sitä, että molemmat ovat somessa aktiivisia.

Lauran pointti on, että perinteinen verkostoituminen ja somen aktiivinen käyttö tukevat toinen toisiaan. Käyntikortti on se konkreettinen esine, jonka avulla uskaltaa lähestyä ihmisiä eri tavalla. ”Saan heihin hyvän ensikontaktin, kun annan käyntikorttini ja katson samalla silmiin ja hymyilen. Ihmiset yleensä muistavat tällaisen ystävällisen eleen. Ja kun ihmiset muistavat mitä minä teen työkseni, he ottavat minuun yhteyttä tarvitessaan minun apuani.” Näin hänen ei tarvitse tehdä somea kummempaa markkinointia tai myyntiä. Laura kuitenkin muistuttaa, että hänen on näyttävä heidän somevirrassaan. –”Ellen näy siellä, he unohtavat minut yhtä nopeasti kuin he ovat unohtaneet käyntikorttini käsilaukun pohjalle” Laura toteaa.

Lue koko juttu Varsinais-Suomen Yrittäjät –lehdestä https://www.y-lehti.fi/uutiset/nayta/19685

Kommentit